Adamczyk

Poseł PiS wzywa do bojkotu banku. „Adamczyk jak Hitler”

Wojciech Bielawa, 29.01.2014
Grafika, którą zamieścił na Facebooku poseł Kosma ZłotowskiGrafika, którą zamieścił na Facebooku poseł Kosma Złotowski (Fot. Tymon Markowski / Agencja Gazeta)
Kosma Złotowski, poseł PiS, wzywa na Facebooku: „Bojkotujmy Eurobank!!!”. Bydgoski polityk twierdzi, że slogan „jedna rata, jeden kredyt, jeden bank”, który w reklamie powtarza aktor Piotr Adamczyk, jest inspirowany hitlerowskim „Ein Volk! Ein Reich! Ein Führer!” („Jeden naród! Jedno państwo! Jeden wódz!”).
Wpis na Facebooku posła pojawił się 25 stycznia.- Niezrównany aktor Piotr Adamczyk powtarza w reklamie Eurobanku slogan: „jedna rata, jeden kredyt, jeden bank”. Robi to świetnie, to prawda. Robi to świetnie, bo jest wspaniałym aktorem. Ale jakoś nikt nie dostrzegł, że slogan ten jest trawestacją hasła, które kojarzy się zdecydowanie źle – napisał Złotowski. – Kiedy PiS zapali pochodnie, nikt w mediach mętnego nurtu nie ma wątpliwości, że nawiązujemy do faszyzmu. Kiedy Bank z Breslau nawiązuje do goebelsowskiego hasła wykorzystywanego w co drugim przemówieniu Hitlera jest ok. „Ein Volk! Ein Reich! Ein Führer!”. (Jeden naród! Jedno państwo! Jeden wódz!). Więc przypominam. I ostrzegam. Mimo wspaniałego Adamczyka mit dieser Bank will ich nichts zu tun haben! [z tym bankiem nie będę miał nic wspólnego - przyp. red.]. Bojkotujmy Eurobank!!! – nawołuje poseł.

Wpis został okraszony grafiką, w której poseł zestawił logo Eurobanku ze swastyką, a Piotra Adamczyka – z Adolfem Hitlerem.

W poniedziałek poseł otrzymał list z Eurobanku, w którym proszony jest o usunięcie szkalującego wpisu.

- Nie inspirowaliśmy się żadnymi hasłami ani sloganami. Sformułowanie użyte w reklamie „jeden kredyt, jeden bank, jedna rata” miało na celu wyjaśnienie w przejrzysty i zrozumiały dla odbiorcy sposób specyfikę produktu, jakim jest kredyt konsolidacyjny skupiający klika zobowiązań kredytowych w jedno – tłumaczy Magdalena Suchanek, Dyrektor Departamentu Public Relations i Komunikacji. – Szanujemy Pana prawo do swobodnej interpretacji i krytyki. Uważamy jednak, że zestawienie znaku firmowego „Eurobank” z nazistowskimi symbolami oraz wezwanie do bojkotu Eurobanku z powodu rzekomego wzorowania się na nazistowskich hasłach jest przekroczeniem granic dopuszczalnej krytyki i swobody wypowiedzi oraz stanowi naruszenie dobrego imienia Eurobanku. Wobec tego uprzejmie proszę o usunięcie opublikowanej przez Pana grafiki w terminie 2 dni od dnia otrzymania niniejszej wiadomości – domaga się.

Złotowski grafiki nie usunął. – I nie zamierzam tego zrobić. Po południu na facebooku zamieszczę wpis, w którym wytłumaczę dlaczego – mówi poseł.

- Naprawdę dostrzega pan w tej reklamie jakiekolwiek odniesienie do hitlerowskich haseł? – pytam.

- Oczywiście. A panu z czym się kojarzy?

- Nie doszukałem się takich podtekstów.

- To proszę obejrzeć filmy z przemówień Hitlera. Można je znaleźć w internecie, wpisując „Ein Volk, Ein Reich, Ein Führer” – tłumaczy poseł.

Zobacz także

Wyborcza.pl

 



Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


  • RSS